Amit érdemes kipróbálnod cukor helyett

Cukor helyett
Milyen lehetőségeid vannak, ha a cukornál egészségesebb édesítőszert használnál? Nézd meg!

Képzeld el, hogy az édes íz egyik napról a másikra eltűnik az életedből. Ugye milyen szörnyű érzés? Természetesen nem kell a kedvenc sütit, fagyit, vagy más édességet elhagynod, de az egészséged érdekében célszerű a cukor helyett valamilyen egészségesebb édesítő szert használni. Az alábbiakban ehhez adok pár azonnal használható tippet.

Melyik a tökéletes cukorhelyettesítő? A méz, a xilit, a stevia, vagy az eritrit? Esetleg valamelyik szintetikus úton előállított édesítőszer? A választ neked kell megtalálnod, de kapsz hozzá segítséget:

4 természetes édesítőszer cukor helyett

A répacukor jelenleg a legelterjedtebb édesítő, századok óta ezt használjuk annak ellenére, hogy jelentős kalória tartalommal bír. Több betegség (különösen a cukorbetegség) kialakulása köthető a túlzott cukor fogyasztáshoz.

Egyes kutatások szerint nem csak a fizikai, hanem a mentális egészségre is kedvezőtlen hatással bír.

A napi ajánlott mennyiségnél több cukor fogyasztásának kedvezőtlen élettani hatásai közül kiemelkedő az elhízás és a fogszuvasodás. Az egészséges táplálkozás egyik első lépése a napi cukor fogyasztás csökkentése. Akit bővebben érdekel a téma, annak ajánlom William Dufty 1975-ben megjelent nagy sikerű könyvét: Cukor Bluse. A könyv a cukor kultúrtörténetéről, hatásairól és lehetőségeinkről szól egy cukorfüggő társadalomban.

Ha elfogadod, hogy a cukor helyett valamilyen egészségesebb megoldást kell találnod az édes íz megőrzéséhez, akkor jöjjenek a tippek! Figyelem, valamennyi tippem természetes anyagokról szól.

Stevia cukor helyett

A stevia (sztívia, mézfű, édesfű) egy természetes eredetű édesítő szer, Észak- és Dél-Amerikában található, de akár idehaza is termeszthető cserje leveleiből készítik. Édes íze többszöröse (akár 300 szorosa is lehet!) a kristálycukorénak. Így amikor ezt használod, érdemes először kikísérletezni, hogy adott cukormennyiség helyett mennyi steviát kell használnod.

Természetes édesítőszer a méz

Régi praktika: méz cukor helyett
Ki nem tudja, hogy a méz édes? Mézédes.

Sokan használnak édesítésre mézet. Teába, süteményekbe kitűnő és egészséges is, hiszen sok olyan anyagot tartalmaz, ami hasznos az emberi szervezet számára. Ilyen például a vas, kálcium, antioxidánsok és enzimek. Kis mennyiségben vitaminokat (B és C) is tartalmaz.

A mézzel kapcsolatban azonban meg kell említeni, hogy kb. 70 %-ban egyszerű szénhidrátokat tartalmaz, így a gyorsan felszívódó anyagok táborát gazdagítja. Magas energiatartalommal bír, gyorsan megemeli a vércukorszintet, ami a fogyókúrázóknak rossz hír. Egyszóval ha a fogyókúra miatt mézet használnál cukor helyett, nem fogod elérni a kívánt eredményt…

A mézről rengeteg információt olvashatsz. Azt például tudtad, hogy a túl csípős ételek javítására is használják?

Cukorhelyettesítő Xilit

A Xilit (nyírfacukor, xylitol) hasonlít a legjobban a kristálycukorra – legalábbis külsőleg. Természetes cukoralkohol, fehér, kristályos anyag, így találod meg a kereskedelmi forgalomban.

Az is kedvez a felhasználásának, hogy sütésálló, valamint édesítésre ugyan annyit kell használni belőle, mint a cukorból. Azaz ahol a recept egy teáskanál cukrot ír elő, ott xilitből is egy teáskanálnyit használj!

Növényi alapú, természetes anyag. Sokan nyírfacukornak hívják, azonban manapság már a nyírfa növényi rostja helyett inkább kukoricarostból készítik.

Ha a cukornál megemlítettem, hogy fogszuvasodást okozhat, akkor a xilit esetében fontos kiemelni, hogy jótékony hatással van a fogakra! Ismert a xilit lepedékképződés-csökkentő hatása, a fogszuvasodást mérséklő hatása, hozzájárul az ásványi anyagok fogzománcba történő beépüléséhez és mérsékli a szájszárazságot is. Nem véletlen, hogy sok rágógumit xilittel édesítenek.

Sütéshez, főzéshez kiváló a xilit. Házi receptek közül az élesztővel készített süteményekhez (pl: kalács) nem ajánlom, mivel kevésbé lesz puha, omlós a tészta, mint amikor cukorral készíted.

Az eritrit természetes cukoralkohol

Növényi alapanyagokból készítik az eritritet (eritritol), melynek az édesítő hatása nem éri el a cukorét, így többet kel belőle használni, mintegy 20%-kal, mint a kristálycukorból. Konkrétan: négy evőkanál cukor helyett öt evőkanál eritrit kell a receptbe.

Népszerű édesítőszer az eritrit, hiszen nincs utóíze és a főzéshez is kitűnően használható, mivel forraláskor sem változik az íze. Sütéshez 160 fokig használhatod, afölött viszont elveszíti az édes ízét.

Az eritrit is megtalálható egyes rágógumikban, mivel van egy érdekes tulajdonsága: oldódáskor hűsítő hatása van.

Talán sokakban felmerül a kérdés, miért nem jelzem, hogy a cukorbetegek melyik édesítőszert használhatják cukor helyett. Ennek nagyon egyszerű oka van: ezt minden cukorbeteg maga dönti el, miután kikérte orvosa, dietetikusa tanácsát. Hogy jönnék én ahhoz, hogy valakire rábeszéljem bármelyik édesítőt?

Természetes édesítőszereket mutattam, melyekkel helyettesítheted a cukrot a házi receptekben vagy akár teában, kávéban.

Léteznek mesterséges édesítőszerek is, melyeket szintetikus úton előállítanak elő. Ilyenek a szaccharin, ciklamát, szukralóz, stb. Hogy Te melyiket használod – vagy maradsz a cukornál? – rajtad áll.

Biztos, hogy ennyi cukorra van szükség?
Biztos, hogy ennyi cukorra van szükség? (Forrás: giphy.com)

Ha tetszett az írásom, kérlek oszd meg a közösségi oldaladon, hadd ismerjék meg a barátaid is!

Képek forrása: pixabay.com

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenhat − egy =

Ugrás a tetejére